Svenskt Bråckregister

Har du behövt söka vård 30 dagar efter din ljumskbråcksoperation

Svenskt bråckregister (SBR)

Ca 30 dagar efter din operation kommer vi skicka en fråga till dig angående din operation. Vi skickar ut frågan via sms på det registrerade mobiltelefonnummer vi har. Du kommer då logga in i vårt digitala vårdrum med mobilt bankID för en säker anslutning till oss. När du fyllt i ditt frågeformulär hamnar den i vårt journalsystem.

Du kan fylla i frågeformuläret här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Efter operation

Alla typer av bråck går som regel att operera i dagkirurgi, det vill säga att patienten går hem samma dag som operationen utföres. I undantagsfall kan patienten behöva sova kvar på sjukhuset.

Om man har ett fysiskt krävande arbete kan man behöva vara sjukskriven 2–3 veckor efter operationen. Har man kontorsarbete går det bra att återgå inom ett par dagar.

Smärta efter operation
Man har ont i operationsområdet, framförallt vid fysisk aktivitet. Smärtan avtar successivt under de första veckorna. Smärtan varierar mycket mellan olika individer. De flesta får måttliga smärtor framförallt under de 3-4 första dagarna efter operation. En del får knappt några smärtor alls och en liten del får väldigt ont utan att det behöver vara något fel. Om man har mycket ont längre period än 3–4 dagar, bör man höra av sig till kirurgmottagningen.

Undvik tyngre ansträning
Direkt efter operationen kan man vara uppe och gå men man bör undvika smärtsamma rörelser. Man kan snart efter operationen promenera, men oftast får träning anstå en tid.

Svullnad och blåmärken
Blåmärken i huden runt operationssåren är också vanligt. Även runt penis och ner i pungen kan blod från operationen ansamlas, särskilt om man haft ett stort ljumskbråck. Detta tar kroppen själv hand om. Om man har stora svullnader i ljumske och ner mot eller i pungen, bör man höra av sig till kirurgmottagningen.

En lite speciell svullnad kan uppstå om man är opererad för ljumskbråck med titthålsteknik. Den svullnaden kan kännas precis likadant som det bråck man tidigare hade. Det beror på att utrymmet där bråcket låg fyllts ut av vävnadsvätska. Vätskan försvinner vanligen inom några veckor och behöver inte åtgärdas.

Välkommen att ringa eller kontakta oss via 1177.se Länk till annan webbplats.
Telefonnummer 08-406 28 45